Rens de Verkenner

Rens is een verkenner en dat wil hij graag laten zien

De A van Amerongen

In het weekend van 6 & 7 maart 2021 startte onze herontdekking van Nederland. “We gaan van zaterdag op zondag een overnachting in een wandelgebied boeken. Hebben jullie misschien zin om mee te gaan”. Dat was op zondagavond 28 februari het WhatsApp bericht waar dit alles mee begon.

“Lijkt ons hartstikke leuk” werd er terug geappt. Om de corona-sleur te doorbreken had één van de mannelijke vijftigers het idee opgevat om even een weekendje ergens in de mooie Nederlandse natuur de benen te strekken. Zijn lieftallige eega ging op zoek naar een geschikt onderkomen.

De keuze viel op een, op het oog klein en charmant, hotel in Amerongen, Buitenlust genaamd. Als keurige nalevers van de geldende maatregelen reisden we afzonderlijk naar de plaats van bestemming. Tegen 12.00 uur ontmoetten wij elkaar in het dorp waar de bekende voetballer Jobs Reeman en dj Nicky Romero het eerste levenslicht zagen.

Nummer 1 in de rij van 26

Parkeren was nog wel even een dingetje want de parkeerplaats van het hotel is niet al te groot maar in de straten rond het hotel zijn voldoende  parkeerplekken te vinden. Als randstedelijk volk is het een aangename verrassing dat het parkeren hier gewoon gratis is! Inchecken kon vanaf 15.00 uur dus werd er, na het nuttigen van een bekertje koffie bij de Take-away van Buitenlust, besloten om de eerste schreden te gaan zetten. Als route kozen we het Cotlandenpad, ook wel het klompenpad genoemd.

Het is een route die leidt door het buitengebied van Amerongen en voert langs onder andere Kasteel Amerongen en Kasteel Zuylestein. Helaas zijn alle bezienswaardigheden, door u weet wel, gesloten. ook eventjes struinen door de kasteeltuinen bleek niet mogelijk. Dus het was dit weekend gewoon een kwestie van puur kilometers maken en dat was geen zware opgave want we boften met het weer! Windstil en een heerlijk zonnetje zorgden voor een aangename temperatuur waardoor de jassen los konden en er een blos op de wangen verscheen.

Zicht op de uiterwaarden

Het Amerongse bos

Na zo’n anderhalf uur werd besloten het Cotlanderpad te laten voor wat het was en de rest van de middag lekker door het bos te gaan wandelen. De omgeving is ronduit prachtig alleen word je in de bossen bij tijd en wijlen van je sokken gereden door snelheidsduivels op mountainbikes. In de bossen rond Amerongen vindt u ’t Berghuis, een soort van pannenkoekenhuis. Hier zou men zich gewoonlijk neer kunnen vleien en genieten van een lekker happie en drankie.

Wij moesten nu echter genoegen nemen met de Take-away aan de zijkant van het restaurant. Een bordje meldde dat er overheerlijke glühwein te verkrijgen was en dat leek de twee mannen onder ons wel wat. Helaas alsof de crisis niet al erg genoeg is, de glühwein blijkt uitverkocht. Dan maar weer koffie uit een kartonnen bekertje… en door. Al met al hebben we in deze omgeving heerlijk gewandeld en was het niet bijster druk. In onze beleving nog wel iets te vaak goedemorgen, hallo, middag etc. moeten zeggen maar dat had veel erger gekund.

Op naar het hotel

Om 15.00 uur voelden we toch echt de noodzaak van een lekker glaasje wijn c.q. biertje en besloten we richting onze nederzetting te lopen. Het was nog slechts een tocht van zo’n 15 minuten naar café, restaurant, hotel Buitenlust. Nou ja, laat dat café en restaurant er voorlopig nog maar even af, al moet gezegd dat zij de keuken draaiende houden voor het bezorgen van maaltijden. Dit speelde trouwens mee met de keuze voor Buitenlust; een klein hotel waar de keuken alleen open gaat voor de paar gasten leek ons geen optie. Een keukenbrigade die up and running is biedt toch echt wel voordelen en we zijn verwende eters. Voor de thuis-eters zijn er overigens wekelijks wisselende gerechten te bestellen, even bellen en zij bezorgen het ook nog (zie hier).

Het interieur van het hotel oogde charmant en ietwat rommelig. Dit kwam waarschijnlijk vooral doordat de ‘handel’ zich totaal buiten afspeelde. De ontvangst was prima en de twee kamers zagen er ook oké uit. Kamer 5 was zeker ruim te noemen met een iets te kleine badkamer, een grappig 4-persoons stapelbed (twee beneden, twee boven, dus eigenlijk hadden we alleen deze kamer hoeven boeken), een grote tafel en genoeg ruimte om met vier personen de anderhalve-meter-samenleving gestalte te kunnen geven.

Kamer 5

Kamer 6 was een stuk kleiner maar had dan weer een enorme badkamer met prachtige inloopdouche. Beide kamers waren schoon en verzorgd. Onder het genot van wijn, bier en diverse hapjes van het in de keuken bestelde bittergarnituur kwamen we weer een beetje bij onze positieven. De hapjes smaakte zo goed dat we er nog een schaal bitterballen achteraan bestelden. Ondertussen oriënteerden we ons ook op de menukaart, geen heel uitgebreide kaart maar voldoende gerechten om een keus te kunnen maken.

Le dîner est arrivé

We stelden een lijstje samen van 2 x saté, 1 x biefstuk en 1 x de vis van de dag, een op de huid gebakken roodbaarsfilet. Daarnaast een frisse salade en brood met aioli. Keurig op de tijd dat we het besteld hadden werd er op de deur van kamer 5 geklopt en stond ons diner op een tafeltje voor de deur geparkeerd. Ondanks dat we niet lekker in het restaurant konden vertoeven wisten we er toch een gezellig geheel van te maken. De grote glazen tafel op de kamer kwam daarbij goed van pas. Het eten was met zorg verpakt, eenvoudig maar absoluut goed van smaak. We hebben dan ook prima gegeten.

Nachtelijk Amerongen

Na het diner hebben we nog even een cooling down ingezet door een avondwandeling door Amerongen te maken. Hoewel het ons een leuk pittoresk stadje lijkt is het ook hier door corana ’s avonds een uitgestorven boel al vragen we ons wel af of er hier normaliter in de avonduren wel enige reuring zal zijn. Na de korte wandeling, want op tijd thuis vóór de avondklok van 21.00 uur, sloten we de avond, op één van de twee kamers, af met een heerlijk glas Zinfandel 2018.

De volgende ochtend

Hoewel de matrassen wat aan de zachte kant waren heeft een ieder toch een redelijk goede nachtrust genoten en konden wij fris en fruitig om 09.30 uur aan het ontbijt beginnen. Ook deze maaltijd werd weer keurig op tijd op het tafeltje voor de deur gedeponeerd. We hadden drie koffie en een thee besteld maar daarbij was iets misgegaan, het werd 4 keer koffie.

Nou lustte de theeleut ook koffie dus was dit kleine probleem snel opgelost. Het ontbijt viel ons niet tegen. Volop broodjes, croissantjes, diverse soorten hartig en zoet beleg, vers gekookte eitjes, ontbijtkoek, vier flesjes jus d’orange en zelfs diverse smaken yoghurt. Prima verzorgd ook weer. Het enige minpuntje was dat het tweede kopje koffie apart afgerekend moest worden. Nou ja in deze tijden van crisis, á la. Na het ontbijt trokken we de wandelschoenen weer aan om nog een heerlijke zondag door de bossen te struinen.

Het uitgebreide ontbijt
Op de Amerongse Berg

Dat struinen doen we op en rond de Amerongse berg, een berg gelegen op de Utrechtse Heuvelrug. Waarschijnlijk is deze heuvel door zijn hoogte aantrekkelijk voor mountainbikers want daar stikt het hier van. Het gebied is prachtig en er klinkt volop getjilp van jong spul, de lente dient zich aan!

Al met al een heerlijk weekendje weg en voor herhaling vatbaar!